بهینه سازی سایت برای Core Web Vitals
بهینه سازی با Core Web Vitals
Core Web Vitals مجموعه ای از سه معیار سرعت صفحه است که توسط گوگل توسعه داده شده است. بهینه سازی فعاليت رشته اصلی (Main Thread) از طریق كم كردن تَسْکهای طولانى (Long Tasks) که باعث كاهش FID مىشه. استفاده از Preload برای منابع کلیدی که باعث سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری تصاوير و مابقی عناصر قابل رؤيت در صفحات میشه. اگر روی هر یک از این معیارها کلیک کنید، می توانید آدرس کامل صفحات را مشاهده کنید. اگر پس از کلیک روی دکمه "ارسال"، سایت چند ثانیه طول بکشد تا واکنشی نشان دهد، احتمالاً کاربر منصرف خواهد شد.
برای جلوگیری از افت رتبه در جایگاه گوگل، نباید از وب ویتال غافل شوید و مدام آن را چک کنید. در تصویر پایین، می بینیم که گروهی از 30 URL در وب سایت وجود دارد که بزرگترین آستانه رنگ محتوایی را برآورده نمی کنند. همانطور که گفته شد search console گاهی اوقات صفحات مشابه در وب سایت شما به علت کمبود ترافیک برای سایت، آنها را در گروه های URL دسته بندی می کند. اگر ترافیک و ورودی گوگل زیادی داشته باشید، شناسایی صفحات آهسته و استفاده از این بخش کور وب ویتال برای شما آسان است. اگر فقط GOOD URL دارید، بهینه سازی سایت را به خوبی پیش برده اید و جای نگرانی برای این بخش نداشته باشید. با ورود به سرچ کنسول سایت و کلیک برروی بخش Core Web Vitals در صورتی که ترافیک لازم را دریافت کرده باشید، آنالیزهایی مشاهده خواهید کرد.
هرچه نتایج شما در تست Core Web Vitals بهتر باشد و سایت را به کمک وب ویتال بهینه سازی کنید، رتبه شما در نتایج جستجو بهتر خواهد بود. Google Lighthouse یه ابزار تجزیه و تحلیل عملکرد صفحهست که در Chrome DevTools قابل دسترسیه. شما میتونید با استفاده از این ابزار، معیارهای Web Vitals رو با یه کیفیت خوب بررسی و ارزیابی کنید. الگوریتم های گوگل قوانین مربوط به نحوهی امتیازدهی به وبسایتهای مختلف را مشخص میکنند. بهعنوان مثال برخی از این الگوریتمها وبسایتهای خاطی را جریمه میکنند و برخی دیگر کیفیت محتوا و سیستم لینکدهی داخلی و خارجی وبسایت را بررسی کرده و به آنها امتیاز میدهند. یک راهکار دیگر برای بهبود رتبه سایت در CLS این است که ترتیب لود شدن اجزای صفحه را مشخص کنید.
برخلاف Core Web Vitals، امتیاز Lighthouse بر جایگاه و رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیری ندارد. حتی اگر Lighthouse به شما امتیاز پایینی بدهد، کاربران واقعی شما ممکن است تجربه خوبی در وب سایت داشته باشند. هرم سئو تقی مولوی، با ارائه یک مدل بصری ساده و جامع، به متخصصان سئو و صاحبان کسبوکارها کمک میکند تا عوامل موثر در موفقیت سئو را بهتر درک کنند و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنند. با رعایت این اصول و تمرکز بر عناصر کلیدی هرم، میتوان به بهبود رتبهبندی سایت در موتورهای جستجو و جذب ترافیک بیشتر دست یافت. یه ابزار بسیار خوب دیگه برای دریافت معیارهای مرتبط با Core Web Vitals و ۱۰ها معیار مرتبط با سرعت و تجربه کاربری، ابزار میزفا تولز هست. در قسمت واکاوی صفحه این ابزار که رایگانه، میتونید هر کدوم از صفحات سایتتون رو از سرور داخل یا خارج از ایران بررسی کنید.
بسته به هاست وب خود، ممکن است بتوانید از قابلیت کش در سطح سرور استفاده کنید. با این حال، به عنوان یک کاربر وردپرس، همچنین تعدادی افزونه کش برای انتخاب وجود دارد. بنابراین، مهم است که پیشنهادات و توصیه های ارائه شده توسط PageSpeed Insights (یا سایر ابزارهای آزمایشی که استفاده می کنید) را نیز در نظر بگیرید. در بخش بررسی (audit)، میتوانید به طور خودکار امتیازهای LCP، CLS و FID را مشاهده کنید. این کار در صورتی که قصد دارید این امتیازها را به طور مکرر بررسی کنید، مفید است، زیرا می توانید آن را بدون باز کردن تب دیگری اجرا کنید.
ساده ترین روش برای اندازه گیری Core Web Vitals با استفاده از ابزار PageSpeed Insights می باشد. برای این منظور سایت خود را در بخش url وارد کرده و بر روی دکمه Analyze کلیک کنید. چند لحظه منتظر باشید تا نتایج اصلی و معیارهایی که در بالا توضیح دادیم برای سایت شما نمایش داده شود. ایجاد تعادل بین درآمد از طریق تبلیغات و تجربه کاربر برای حفظ عملکرد مثبت وب سایت و رعایت استانداردهای Core Web Vitals ضروری است. اما فقط به این دلیل که گروهی از آدرس ها کند هستند، به این معنی نیست که تمام صفحات این گروه مشکل و سرعت لود پایینی دارند.
این کار به این معنی است که تصاویر شما دقیقاً زمانی که کاربران به آن بخش از صفحه وب میرسند، بارگیری میشوند، نه اینکه همزمان با سایر عناصر صفحه بارگذاری شوند. این کار دیگری است که ویژگی بهینهسازی فایل در افزونه WP Rocket میتواند به آن کمک کند. حالا که درک کردیم Core Web Vitals چیست و چگونه کار می کند، زمان آن رسیده است که به برخی از بهترین شیوه ها برای بهینه سازی Core Web Vitals نگاهی بیندازیم. به خاطر داشته باشید که اقدامات خاصی که برای بهبود امتیاز خود باید انجام دهید، به نتایج آزمایش شما بستگی دارد. در نتایج گزارش PageSpeed Insights در انتهای گزارش در بخش ‘Avoid large layout shifts’ می توانید ببینید کدام المان های صفحه باعث کاهش امتیاز CLS شده اند. بعد از کلیک بر روی صفحه ، بلافاصله تغییرات ناگهانی در بخش های مختلف صفحه حین بارگذاری آن مشاهده خواهید کرد و سایر عناصر موجود را تحت تاثیر خود قرار می دهد و امتیاز CLS نیز تحت تاثیر این عوامل می باشد.
بنابراین باید آنچه کاربر را به هدفش می رساند، در کمترین زمان ممکن رندر شود. علاوه بر اینکه این کار روی بهبود FID تاثیر دارد، سبب افزایش تعاملات کاربران با سایت نیز می شود. First Input Delay یا FID بیانگر تاخیر یک صفحه است؛ یعنی مدت زمانی که طول می کشد تا کاربر با سایت شما ارتباط برقرار کرده و پاسخ مناسبی را دریافت نماید. به عنوان مثال اگر در صفحه ای از سایتتان دکمه ای را قرار داده اید، مدت زمانی که طول می کشد تا کاربر پس از کلیک روی دکمه پاسخی را از جانب شما دریافت کند، FID می گویند. حال هرچه این زمان طولانی تر باشد، این صفحه از نظر کاربری و معیار FID مشکل دارد. Core Web Vitals که با نام CWV یا هسته حیاتی گوگل نیز شناخته شده است، شامل یک سری فاکتور است که گوگل به کمک آنها می تواند تجربه کاربری یا UX را اندازه گیری کند.
بهبود Core Web Vitals در نتیجه افزایش سرعت سایت است، اگر تمایل دارید اقدام به افزایش سرعت سایت نمایید، از خدمات افزایش سرعت سایت ما استفاده نمایید و همچنین برای خدمات سرعت، مقاله های زیر مناسب است. برعکس، ارتقاء ارائهدهنده یا پلن هاستینگ شما یکی از سریعترین و قدرتمندترین راهها برای بهینهسازی وبسایت و بهبود زمان بارگذاری است. همانطور که در مورد تصاویر صادق است، فونتهایی که در وبسایت خود استفاده میکنید نیز میتوانند بر زمان بارگذاری آن تأثیر بگذارند. این به این دلیل است که مرورگر نیاز به دانلود و بارگذاری کل خانواده فونت، از جمله هر ترکیبی از وزنهای آن را دارد. همچنین مقاله زیر در استفاده و شناخت بهتر Lazy Loading به جهت بهینه سازی Core Web Vitals به شما کمک میکند.
وقتی فایل های جاوا اسکریپت را در HTML خود اضافه می کنید از ویژگی “defer” استفاده کنید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. این ابزار رایگان است و به راحتی میتوانید کد CSS خود را وارد کرده و دکمه Minify را انتخاب کنید. میتوانید از ابزاری مانند CSS Minifier برای آسانتر کردن این کار استفاده کنید. اما اگر به دنبال یک ابزار کشینگ قدرتمند و همه کاره هستید، ممکن است WP Rocket را در نظر بگیرید. برای اندازهگیری Core Web Vitals چندین ابزار آنلاین وجود دارد، از جمله Pingdom و GTmetrix.
حال باید صفحات آهسته منفرد در وب سایت شما می توانند معیارها و تجربه وب سایت کامل شما را کاهش دهند را شناسایی کنید. گوگل این معیارها را از کاربران واقعی Chrome به عنوان بخشی از گزارش تجربه کاربر Chrome (CrUX) جمعآوری میکند. معیارهای Core Web Vitals با به روز رسانی Page Experience در ژوئن 2021 به یکی از عوامل رتبه بندی سایت در گوگل تبدیل شد. به کمک راهنمای جامع آنالیز سایت با کور وب ویتال سایت خود را بهینهسازی کنید تا بتوانید از رقبا در نتایج گوگل سبقت بگیرید. اطمینان حاصل کنید که تبلیغات و پاپآپهایی که در صفحات وبسایتتون نمایش داده میشن، جلوى نمایش محتواى اصلی رو نمیگیرند.
مثلاً اگر فوتر صفحه قبل از بدنه اصلی آن لود و نمایش داده شود، ممکن است کاربر تصور کند سایت شما ایراد دارد و آن را ترک کند. از موارد دیگری که میتواند بر بهینهسازی FID سایت شما موثر باشد، میتوان به کوچک کردن CSS، کوچک کردن جاوا اسکریپت، حذف کردن CSS و جاوا اسکریپتهای بلا استفاده و همچنین فشردهسازی متن صفحات وب اشاره کرد. چنین تجربهای اصلا برای کاربران خوشایند نیست و ممکن است منجر به ترک صفحه شود. میزان بهینه معیار CLS در وب سایتها، تا 0.1 ثانیه خوب، بین 0.2 ثانیه و 0.3 ثانیه نیازمند بهبود و 0.3 ثانیه و بیشتر از آن ضعیف است. این ابزارها به توسعه دهندگان وب اجازه می دهد تا صفحات وب، برنامه های کاربردی وب و API های وب را در زمان واقعی بازرسی، تجزیه و تحلیل و اشکال زدایی کنند.
این معیارها شامل زمان بارگذاری صفحات، تعاملات کاربران با صفحات و پایداری بصری محتوا میباشد. بهبود این معیارها نه تنها تجربه کاربری را بهبود میبخشد، بلکه تأثیر مستقیمی بر روی رتبهبندی سایت در گوگل دارد. کاربران موبایلی انتظار دارند وب سایتها بارگذاری سریع و پاسخگو داشته باشند، که همین موضوع عملکرد نسخه موبایلی سایتها را به یک عامل مهم در تجربه کاربر و رتبه بندی موتورهای جستجو تبدیل میکند. از سال 2021، گوگل با معرفی معیارهای Core Web Vitalsاین موضوع را به یکی از مهمترین عوامل کلیدی برای رتبهبندی سایتها تبدیل کرده و مستقیماً بر تجربه کاربری و سئوی وبسایت شما تأثیر میگذارد. اگر شما هم یک مدیر وبسایت یا متخصص سئو هستید، احتمالاً درباره این معیارها شنیدهاید و اهمیت آنها را درک کردهاید. اما دقیقاً Core Web Vitals چیست و چگونه میتوان آنها را بهینهسازی کرد؟ در این مقاله به تمام این سؤالات پاسخ خواهیم داد و راهنمایی جامع و عملی برای بهبود رتبهبندی سایت شما ارائه میدهیم.
در صورتیکه تعداد این گزارشها از یک وب سایت زیاد شود، تحت تأثیر این الگوریتم قرار گرفته و دچار کاهش رتبه میشود. یکی از الگوریتم های گوگل که وب سایتهای تازه راهاندازی شده بهشدت با آن مشکل دارند. اما گوگل بر اساس الگوریتم سندباکس ممکن است تصمیم بگیرد تا محتواهای آن را بهصورت موقت در رتبههای بالایی نشان ندهد. این فرایند به گوگل کمک میکند تا کیفیت و اصالت وب سایت را به مرور زمان ارزیابی کند. Google Search Console یکی از مهمترین ابزارهای گوگل برای نظارت بر عملکرد کلی سایت در نتایج جستجو است.
ابزارهای دیگری هم برای ارزیابی Core Web Vitals وجود دارند که از هر کدام میشود برای اندازهگیری معیارهای مختلف استفاده کرد. بعد از این که از طریق کنسول جستجوی گوگل متوجه شدید که کدام صفحات نیاز به بهینهسازی دارند، میتوانید با استفاده از ابزار PageSpeed Insights و یا سایت gtmetrix مشکل هر صفحه را به طور دقیق شناسایی کنید. Lighthouse و Chrome DevTools برای اندازهگیری دقیق Core Web Vitals به کار میروند و به شما میگویند که دقیقاً چه چیزی را باید اصلاح کنید. افزونه Web Vitals مرورگر کروم هم معیارهای اندازهگیری را به صورت زنده به شما نشان میدهد. LCP توانایی مشاهده و تعامل کاربر با صفحه را اندازهگیری میکند؛ زیرا اینها مواردی هستند که واقعا بر سرعت صفحه تاثیر دارند.
این الگوریتم بهویژه برای جستجوهایی طراحی شده است که نیاز به ارائهی اطلاعات دقیق و آپدیت دارند.بهعنوان مثال موضوعات حوزهی اخبار روز، بررسی محصولات جدید و همچنین رویدادهای ورزشی، نیاز به آپدیت مداوم دارند. این الگوریتم باعث شد تا کاربران همیشه به اطلاعات و محتواهای دست اول دسترسی داشته باشند. اما تجربه کاربری، همه چیز نیست؛ تجربه کاربری خوب بر داشتن محتوای عالی و مرتبط ارجح نیست. در مواردی که چندین صفحه با محتواهای تقریبا مشابه وجود دارند، تجربه کاربری صفحه برای دیده شدن در نتایج برتر اهمیت پیدا میکند. ایران سایت، یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکتهای طراحی وب در ایران است که با سالها تجربه و تخصص، توانسته است به عنوان یک مرجع قابل اعتماد در این حوزه شناخته شود.
INP پایین به این معنی است که صفحه به طور مداوم قادر است به اکثریت قریب به اتفاق تعاملات کاربر به سرعت پاسخ دهد. یکی دیگر از راههای افزایش امتیاز LCP و بهینه سازی Core Web Vitals، بهینهسازی و فشردهسازی تصاویر برای کاهش اندازه فایل است. ابزارهای فشردهسازی تصویر به شما امکان میدهند بدون نگرانی در مورد افت کیفیت، اندازه فایل را به طور قابل توجهی کاهش دهید. همچنین میتواند به حداقل رساندن زمان رسیدن به اولین بایت (Time To First Byte – TTFB) کمک کند. ابزارهای شخص ثالث زیادی وجود دارند که میتوانید برای سایت وردپرس خود از آنها استفاده کنید. این فرآیند باعث بارگذاری سریعتر صفحات وب شما می شود زیرا بارگذاری جاوا اسکریپت را به تعویق می اندازد.
سئو تکنیکال، همانند اسکلت محکم یک ساختمان است که زیربنای موفقیت یک وبسایت را تشکیل میدهد. این شاخه از سئو، به بهینهسازی فنی یک سایت میپردازد تا موتورهای جستجو مانند گوگل بتوانند به راحتی صفحات وب را بخوانند، درک کنند و ایندکس کنند. از سرعت بارگذاری صفحه گرفته تا ساختار URLها و نقشه سایت، همه و همه جزئی از سئو تکنیکال هستند. این در حالی است که سئو محتوا، به تولید محتواهای باکیفیت و مرتبط با کلمات کلیدی هدف متمرکز است تا پاسخگوی نیازهای کاربران باشد و آنها را به سمت سایت جذب کند. بهینه سازی Core Web Vital برای ارائه یک تجربه کاربری مثبت در وب سایت شما و همچنین برای بهبود عملکرد سایت شما در رتبه بندی موتورهای جستجو حیاتی است.
بنابراین، برای توسعه دهندگان مهم است که برای کسب امتیاز INP پایین تلاش کنند تا یک تجربه مرور یکپارچه و لذت بخش را برای کاربران فراهم کنند. متریک (INP) را میتوان با استفاده از ابزارهایی مانند Google’s PageSpeed Insights، Lighthouse یا گزارش تجربه کاربر Chrome اندازه گیری کرد. هنگامی که تشخیص دادید کدام صفحات عملکرد ضعیفی دارند، باید به طور مداوم وب سایت خود را زیر نظر داشته باشید تا تغییرات عملکرد را سریعتر تشخیص دهید. اگر وبسایت ترافیک و ورودی زیادی ندارد، گوگل چندین URL را در یک گروه URL واحد ترکیب میکند و گروه را بر اساس Core Web Vitals رتبهبندی میکند. علاوه بر معیارهای Core Web Vitals، بسیاری از ابزارهای سئو نیز امتیاز عملکردی بین 0 تا 100 را به شما نشان می دهند. این ابزار رایگان گوگل اطلاعات دقیقی درباره Core Web Vitals صفحات شما، شامل سرعت بارگذاری، تعاملپذیری و پایداری چیدمان به شما میده.
همانطور که متوجه شدید، متریک (Cumulative Layout Shift) ثبات بصری یک صفحه وب را با تعیین مقدار جابهجایی محتوا در حین بارگذاری صفحه اندازهگیری میکند. بهترین مقدار CLS معمولاً کمتر از ۰.۱ در نظر گرفته میشود، زیرا این عدد نشان میدهد که کاربران خیلی کم تغییرات طرحبندی غیرمنتظرهای را هنگام مرور وب سایت تجربه کنند. این معیار برای تجربه کاربر مهم است زیرا نشان میدهد که کاربران با چه سرعتی میتوانند با محتوای یک صفحه وب تعامل داشته باشند. امتیاز INP پایین به این معنی است که کاربران تجربه ای روان و پاسخگو خواهند داشت، در حالی که نمره INP بالا میتواند منجر به ناامیدی و درک منفی از وب سایت شود. یه نکته دیگه که باید بهش توجه کنید و ما هم تو سری مقالات ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی گوگل بهش اشاره کردیم اینه که امتیازهای Core Web Vitals جزو عوامل رتبه بندی گوگل هستند.
این فایل ها را می توانید در بخش render-blocking resources در گزارش PageSpeed Insights مشاهده نمایید که معمولا نوع فایلها javascript و css می باشند که توسط افزونه هایی که نصب می کنید ایجاد می شوند. به غیر از دامنه اصلی سایت می توانید هر صفحه داخلی که مدنظرتان است را با استفاده از این ابزار تست کنید. اما اجازه دهید یکسری دلایل محکم را نیز در این حوزه ارائه دهیم که به شرح ذیل می باشد. ابزار Screaming Frog SEO Spider میتواند اطلاعات دقیقتری از عملکرد Core Web Vitals صفحات شما ارائه دهد. اطمینان حاصل کنید که قالبهای صفحات شما مناسب دستگاه های موبایل و اصطلاحا Mobile Friendly هستند.
همانطور که اشاره کردیم، INP با تجزیه و تحلیل زمان لازم برای پاسخگویی یک صفحه وب به ورودی کاربر و ارائه بازخورد بصری، مانند تغییر رنگها یا نمایش انیمیشنها، اندازه گیری میشود. نظارت منظم بر امتیاز INP و بهینه سازی برای بهبود پاسخگویی صفحه وب به ورودی کاربر امری ضروری است. اگه از نظر سئو بخوایم به معیارهای بالا نگاه کنیم تا تاثیر Core Web Vitals بر سئو رو بدونیم، باید اینطور بگیم که این ۳ معیار برای بهبود رتبه سایت بسیار مهم هستند. به این معنا، اگه صفحات شما پاسخگو نباشند و یا مثلا اونها رو پر از تبلیغات نامطلوب کنید (که باعث افزایش CLS میشه)، کاربران دیگه به راحتی به سایت شما برنمیگردند. الگوریتم رقص گوگل نیز یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که عملکرد جالبی دارد.
خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری